Interview o kampani Moja prezidentka

Michal Hvorecký odpovedal pre Hospodárske noviny o občianskej kampani Moja prezidentka.

Prečo ste sa rozhodli zvoliť si práve takúto formu podpory pre svoju kandidátku?

V lete 2008 sa skupine ľudí, s ktorými rád spolupracujem, zdalo, že taká vynikajúca kandidátka ako pani Radičová nemá nijakú komunikáciu ani stratégiu. Napísal som o tom kritický článok do novín a množstvo odoziev ma inšpirovalo k tomu, aby sme ju jednoduchu vytvorili sami.

Sústredili sme sa od začiatku hlavne na internet, pretože na iné médiá sme nemali rozpočet. Všetko sme vytvárali sami, logo, web, tričká – vo voľnom čase a za vlastné peniaze. Ja som spisovateľ, Mikina Dimunova je grafická dizajnérka, Andrea Sváková manažérka, Marcel Holubec módny návrhár. Pridal sa k nám aj Dušan Mikušovič, ktorý práve v Brne končí štúdium politológie. Všetci sme veľmi zaneprázdnení svojou prácou, no popri tom sme aj angažovaní občania a sme nespokojní s tým, kto a ako u nás vládne.

Dnes už novinári píšu, že Moja prezidentka je najväčšia občianska kampaň v dejinách slovenského internetu a asi to tak naozaj je. Na začiatku nám nikto neveril, považovali nás za naivky a trúfalcov. Chceli sme ukázať, že politická reklama sa dá robiť aj inak, zdola a s nulovým rozpočtom. A pevne veríme v historické víťazstvo pani Radičovej.

2. Aké máte ohlasy od občanov?

Je ich obrovské množstvo, nedá sa to zovšeobecniť, ale prevažujú pozitívne. Už sa o našej práci dokonca chystá diplomová práca na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Takýto typ politického marketingu na Slovensku predtým nebol. Samozrejme, urobili sme aj chyby, ale poučili sme sa z nich.

Na Facebooku máme už skoro deväťtisíc podporovateľov, čo je viac ako majú vládne strany členov a náš web čítalo skoro stotisíc ľudí. Pomohli sme z prezidentských volieb urobiť veľkú tému súčasného Slovenska a až do volieb budeme opakovať, aké sú dôležité. Je to naozaj prvá šanca poraziť trojicu Slota-Gašparovič-Fico a trochu zmeniť pomer síl pred parlamentnými voľbami.

Nedávno nás kontaktoval tím, ktorý robí kampaň nemeckej prezidentskej kandidátke Gesine Schwanovej z SPD. Nechceli veriť, koľko máme na malom Slovensku podporovateľov. Boli zvedaví, aký máme mesačný rozpočet na propagáciu. Keď som im odpísal, že to robíme zadarmo, tak si mysleli, že si z nich strieľam.

3. Sledujete internetovú kampaň aj ostatných kandidátov? Ak áno, čo si o nej myslíte?

Viacerí kandidáti náš web kopírujú, ale my sa sústredíme na pozitívnu kampaň na podporu našej kandidátky. Hlavnou témou týchto volieb je súboj Iveta Radičová verzus Ivan Gašparovič. Ostatní kandidáti sú nezvoliteľní. Chceme voličom vysvetliť, prečo je podľa nás pani Radičová jednoznačne lepšia ako súčasný prezident. A v druhom kole má reálnu šancu, no bude potrebovať každý hlas.

4. Myslíte si, že internet môže ovplyvniť volebný výsledok?

Určite. Je to kľúčové médium kampaní a v budúcnosti bude čoraz dôležitejšie. Ale faktom je aj to, že naša stránka prekonáva rekordnú návštevnosť, keď ju spomenú v rádiu alebo v novinách. No s tým sme rátali. Ak získate masovú podporu občanov na webe, všimnú si vás aj inde.

logo_IVETA

Napíš komentár